Elektromechanik - automatizačná technika (2683 H 12)
| Absolvent študijného odboru elektromechanik - automatizačná technika pripravujúci sa na výkon povolania a činnosti v oblasti má nasledujúce vedomosti a zručnosti: |
| Absolvent teoreticky ovláda: |
| • spôsoby zobrazovania elektrických súčiastok a elektronických zariadení, |
| • spôsoby zobrazovania základných strojových súčiastok a ich sústav, |
| • problematiku namáhania súčiastok z hľadiska statiky, |
| • materiály, ich vlastnosti a využitie v elektrotechnike, výber a voľbu vhodných materiálov na konštruovanie celkov elektrických zariadení, |
| • podstatu a princíp elektrotechnických zákonov a ich využívanie v praxi, |
| • riešenie jednoduchých a zložitých elektrických a elektronických obvodov, |
| • plošné spoje, ich technológiu výroby, |
| • základné poznatky z oblasti výpočtovej techniky a jej aplikácie v elektrotechnike, |
| • jednoduché a zložité meracie prístroje, meraciu techniku, metódy merania a vyhodnocovania, |
| • základné pojmy a princípy automatizačnej techniky, základné prvky a systémy automatizačnej techniky, |
| • automatické riadenie výrobných procesov a ich diaľkový prenos, |
| • bezpečnostné predpisy v elektrotechnike, ochranu pred úrazom, elektrickým prúdom, platné normy, zásady prvej pomoci pri úraze elektrickým prúdom a nutnú resuscitáciu, |
| • zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, hygieny práce, tvorby a ochrany životného prostredia, |
| • základné pojmy z ekonomiky podniku, trhový mechanizmus, riadenie podniku a firmy, organizáciu dielenskej výroby, oceňovanie a predaj výrobkov, mzdovú problematiku, |
| • prácu na PC, funkciu základných súčiastok, |
| • princípy automatického riadenia výrobných procesov |
| • jednotlivé prvky využívané v automatizačnej technike |
| • využívanie PC v automatizačnej technike |
| • funkciu a konštrukciu rôznych typov elektrických strojov a prístrojov |
| • programovanie PC využívaného v automatizačnej technike |
| • spôsob výroby a rozvodu elektrickej energie ad zdroja až po elektrický spotrebič |
| • zásady využitia elektrickej energie, ekonomické prenosy energie,spoluprácu s odberateľmi, princíp činnosti jadrového reaktora,organizáciu a riadenie prevádzky jadrových a ostatných typov elektrární |
| • zásady a spôsoby navrhovania elektroinštalácií obytných budov a rozvádzačovNN |
| • uplatneneie jednočipových mikropočítačov v riadiacich obvodoch elektroenergetických systémov |
| • základné vlastnosti prvkov využitých vo výkonovej elektrotechnike |
| • základy projektovania a konštruovania elektrických zariadení a schém na PC |
| • základné vlastnosti prvkov elektrického obvodu a vybraných elektronických prvkov, usmerňovačov, striedačov a meničov |
| Abslovent vie prakticky: |
| • zhotovovať jednoduchú projektovú dokumentáciu elektrických obvodov, určiť druh použitého materiálu so zreteľom na bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci, |
| • riešiť jednoduché obvody jednosmerného a striedavého prúdu, |
| • navrhnúť správny postup riešenia zadaného obvodu, |
| • pracovať na PC, |
| • prevádzkovať a v prípade poruchy diagnostikovať závadu na elektrickom zariadení, |
| • využívať aplikačné programy na spracovanie textu, grafiky a technickej dokumentácie v elektrotechnike a príbuzných odboroch, |
| • orientovať sa v informačných sieťach a v aplikačných programoch, |
| • vykonať základné práce pri montáži, oprave, diagnostike a údržbe technických prostriedkov automatického riadenia, |
| • vykonať analýzu vlastností regulovaných sústav a regulátorov, |
| • navrhnúť ovládacie obvody, |
| • aplikovať mikropočítačové systémy pre rôzne spôsoby riadenia, |
| • programovať jednoduché zariadenia používané v automatizačnej technike. |
Učebný plán
|
Kategórie a názvy vyučovacích predmetov |
Počet týždenných vyučovacích hodín v ročníku |
|||
|
1. |
2. |
3. |
Spolu |
|
|
Všeobecnovzdelávacie predmety |
11 |
8 |
6,5 |
25,5 |
|
slovenský jazyk a literatúra |
2 |
1 |
1 |
4 |
|
cudzí jazyk d) e) |
3 |
3 |
2 |
8 |
|
etická výchova/náboženská výchova f)) |
1 |
- |
- |
1 |
|
občianska náuka |
1 |
- |
- |
1 |
|
fyzika |
1 |
1 |
- |
2 |
|
matematika |
1 |
1 |
2 |
4 |
|
informatika d) |
1 |
- |
- |
1 |
|
telesná a športová výchova d) g) |
1 |
2 |
1,5 |
4,5 |
|
Odborné predmety |
22 |
25 |
26,5 |
73,5 |
|
ekonomika |
- |
- |
1 |
1 |
|
technické kreslenie d) |
1 |
- |
- |
1 |
|
základy elektrotechniky |
3 |
- |
- |
3 |
|
technológia |
1 |
- |
- |
1 |
|
elektrické merania d) |
- |
2 |
- |
2 |
|
elektronika |
- |
3 |
- |
3 |
|
elektrotechnické materiály |
2 |
- |
- |
2 |
|
automatické riadenie |
- |
1 |
2 |
3 |
|
riadiace systémy |
- |
1 |
2 |
3 |
|
programovanie automatizačných zariadení d) |
- |
1 |
2 |
3 |
|
merania v automatizačnej technike d) |
- |
- |
2 |
2 |
|
číslicová technika |
- |
2 |
- |
2 |
|
odborný výcvik d) h) |
15 |
15 |
17,5 |
47,5 |
|
Spolu c) |
33 |
33 |
33 |
99 |
|
Účelové kurzy/učivo i) |
|
|
|
|
|
Kurz pohybových aktivít v prírode |
15 |
- |
- |
15 |
|
Kurz na ochranu života a zdravia |
- |
18 |
- |
18 |
|
Účelové cvičenia |
6 |
6 |
6 |
18 |
|
Záverečná skúška |
- |
- |
1 |
1 |
|
Elektrotechnická spôsobilosť |
- |
- |
19 |
19 |





